St. Patricks Day

Visst är det lustigt att jag, och väldigt många med mig, som ateist "firar" St Patricks Day. Nu handlar det väl iofs inte så mycket om att fira som att egentligen bara ha en ursäkt för att luta sig tillbaka och dricka en Guinness på närmsta pub. Men iallafall. Som om det inte vore nog så klär vi oss ofta i lite grönt också för att helt enkelt visualisera "Everyone's a little irish on March 17th" som det så vackert står vid Guinnessbryggeriets port.

Men vad många inte är medvetna om är att St. Patricks egentliga färg är blå. Grönt började användas för att dels hylla Irland, men framförallt för att visa sin lojalitet till den Romersk-Katolska tron. Att treklövern kom att symbolisera Irland, St. Patrick, m.m. är av precis samma anledning. De krista ville genom treklövern få den övriga icke-kristna irländska befolkningen att förstå innebörden av tre-enigheten.

Jag är ateist. Men likväl satt jag där - i år igen - och drack min guinness med en prydligt ditritad treklöver i skummet, och kände gemenskap med alla som samlats och firade.

Som extra kuriosa bör tilläggas att St. Patricks day egentligen var den 15e Mars i år. Detta pga att den regelbundet krockar med den "Heliga Veckan" varvid St. Patricks dag helt enkelt får maka på sig ett par dagar framåt eller bakåt. Lyckligtvis slipper vi som lever nu detta igen då nästa krock kommer att ske år 2160. Om mänskligheten, kyrkan, och Guinness finns kvar då. :-P

Men trots allt så var det riktigt trevligt ikväll. Vi hamnade på en "engelsk" pub, åt gott och drack ännu godare. Framåt kvällen började ett jazzband att spela (vilket f.ö kändes riktigt märkligt med tanke på att det skulle vara en Irländsk afton). En och annan Delta-blues-låt slängde de också in vilket naturligtvis var uppskattat. Såg några jeppar från Massive Entertainment där också. Attsingen att jag inte sökte det där jobbet jag blev erbjuden där för några år sedan. Men vem är jag att klaga.. Jag trivs bra där jag är nu.

Ikväll blir det inget låtskrivande utan bums i bädd. Grattis förresten till Sören Olsson som tog ytterliggare ett steg på åldersstegen i söndags. Hatten av för dig - du och Anders är guld värda!

Tack och hej, leverpastej


Kommentarer
Postat av: Kenneth

Eh.. say no more, say no more. You're crazy. Vem bryr sig om S:t Patricks day?

Ingen.

Varför?

Därför att ingen bryr sig om Irland och deras kvasi-religion och katolicismen. Och vad är Guiness mot en välkyld Staropramen Granat? Knappt något. Eller en läskande kall Kilkenny (som för övrigt tillverkas av samma bryggare?)

Usch.

2008-03-18 @ 12:05:22
URL: http://kennethsplace.blogg.se
Postat av: Kenneth

Eh.. say no more, say no more. You're crazy. Vem bryr sig om S:t Patricks day?

Ingen.

Varför?

Därför att ingen bryr sig om Irland och deras kvasi-religion och katolicismen. Och vad är Guiness mot en välkyld Staropramen Granat? Knappt något. Eller en läskande kall Kilkenny (som för övrigt tillverkas av samma bryggare?)

Usch.

2008-03-18 @ 12:05:47
URL: http://kennethsplace.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0