Hjärtattack - tack, tack, tack!

Det är tokigt hur lite som har förändrats sedan sommaren i slutet av 80-talet då vapendragarna Sören och Anders plottrade ner texten till "Hjärtattack".

Det är inte inne att vila
Det är ganska ballt att ha magsår
Bli nervvrak så är du rätt tuff

Hjärtattack - tack, tack, tack
Mera stress - yes, yes, yes
Kom hit och jäkta mer - vi blir fler och fler

Det är nu runt 20 år sedan som ovanstående skrevs och vad har vi - den gemensamma mänskligheten - gjort sedan dess för att förhindra just detta? Nada.. Inte ett skvatt. Det är, om inte värre, lika illa idag. Trots datorer och annat som egentligen var tänkta att underlätta vår vardag.
Alla som haft en datorkrasch kan ju skriva under på hur underlättade dom kände sig.

Men nej - dagens bloggande ska inte gå i bitterhetens tecken. Ej heller i ilskans tecken. Det finns det så många andra som gör så bra ändå. Som allas vår Johan Croneman. Johan Croneman. Mannen som vann 2006 års Gerard Bonniers stipendium för kulturjournalistik. Han inte bara vann den; han vann den med följande motiveringen:
 "Johan Croneman har ett mycket stabilt humör. Han är alltid arg. Det gör honom ovanlig och viktig i ett kulturklimat som annars i hög grad präglas av längtan efter att tycka om och bli omtyckt".
Att mannen alltså vann ett pris p.g.a sitt hetsiga - men ack konstanta - temperament är för mig helt bisarrt. Det enda i den här historien som jag kan tänka mig vara än mer bisarrt är det tacktal jag föreställer mig att han måste ha tvingats ge vid utdelningen. Tänk själv. Han har precis vunnit ett pris för att han varit arg i fyra decennium. Inte en chans att han kan ha ställt sig och varit glad och tacksam. Eller så var det exakt det han gjorde - vilket bara hade gett det hela ytterliggare en dimension av humor.
"Tack.. Tack.. Det har tärt på mig. Det har tärt på min familj. Min fru framförallt. Min älskade Anna. Men vi har kämpat målmedvetet och nu har vi nått målet. Nu är jag i mål. Jag har fått mitt pris - och den arga Croneman ni alla känner och älskar går i graven. Det är en sorgens, men samtidigt glädjens, dag. Tack.. Tack."

Lite grann på samma nivå som "Ni"-riddarna i Monty Pythons "Life of brian".  "I am no longer the Croneman who says Argh. I am now the Croneman who says Wii."

Nämnas bör är att 2007 års vinnare, Nils Schwartz - Kulturredaktör på Expressen, vann med motiveringen att han var rolig...!

Fick en kommentar på gårdagens blogg - undertecknad Johan Croneman. Men jag tror inte det är han. Johan Croneman hade aldrig tackat för ordet. Eller slösat med orden på det sättet kommentatören gjorde. Nej nej. Johan Croneman - som vi alla älskar - hade gått direkt till poängen och sagt. "Du är dryg!".

Har ni förresten tänkt på att fr.o.m iår så fungerar det inte att nedvärdera genom att kalla någon för 08:a. Iår är alla som föds just 08:or. Undrar vem som tar det hårdast när de växer upp och inser det... Min röst är på göteborgarna.

Imorgon är det dags för Schyffert. Det - det är iallafall något att se fram emot. Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Jalleballe Lingonskalle

Du är dryg!

-J (Den NYA Croneman)

2008-03-06 @ 23:10:04
URL: http://strikeapope.blogspot.com
Postat av: Sören

Lysande!

"och mår du fortfarande bra, så ska du inte vara gla
låna pengar av en bandit och från betalningarna smit
börja bråka med din fru så får du ditt magsår nu."

;o)

Lev väl!

2008-04-25 @ 18:57:13
URL: http://sorenolsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0